Dóza s dvojitým dnem
Erotické příběhy a vyobrazení se na konci 18. století dostávaly do povědomí širší veřejnosti. Musela se zpřísnit cenzura, zaměřená na výtvarná a literární díla se sexuálním obsahem. Dohled nad správnými mravy se prosadil o něco dříve v Anglii a Německu, brzy také ve Francii. Díla se sexuální tématikou vznikala i nadále, některá se stala klasikou. Literatuře vládl nedostižný markýz de Sade, dodnes oblíbený autor u vzdělaných gymnazistů. Ve světě výtvarného umění se prosadil se svými lechtivými dílky anglický kreslíř a karukaturista Thomas Rowlandson; výjev s lascivním nádechem z venkovského prostředí ale známe například i od jeho slavného umělce z Francie, Honoré Daumiera.
Dřevěná černě lakovaná dóza o průměru 10 centimetrů má s erotikou na první pohled společného jen málo. Na víku je namalován nevinný výjev. Dívka s vyhrnutou sukní nad koleny stojí ve vodě. Právě ji zaskočil muž, který se náhle objevil mezi stromy v pozadí. Pokud ovšem předmět otevřete a jste dostatečně zvědaví, najdete uvnitř, ve falešné schránce, uschovánu dvojici výjevů, které svou přímočarostí za evropskou dobovou produkcí nijak nezaostávají. Obstály by ostatně i v soutěži s dnešní pornografií. O obsahu výjevů se pochopitelně těžko píše, navštěvujte proto pravidelně muzeum, třeba budete mít štěstí a dóza spolu se svým tajemstvím bude zrovna – v patřičné výši, tak aby nebyla přístupná dětským očím – vystavena pro Vaše potěšení.